dinsdag 20 oktober 2009

Intussen een klassieker in onze keuken.... de linzenboulletjes!

Sta mij toe om nog even in de verf te zetten waarom ik het doe, donderdag veggiedag in de kinderopvang.
Los van het feit dat het geweldig is voor kinderen om te wennen aan een veelheid van smaken en structuren van voeding, is het héél erg gezond om minder vlees te eten. Ik ben er niet op tegen dat mensen vlees eten, maar het is algemeen bekend dat wij hier in het westen véél te véél vlees eten en dat de consumptie ervan verband houdt met een aantal welvaartsziekten en vele milieuproblemen.
Daarom dus minstens 1 keer een vleesloze dag in de opvang, want jong geleerd is oud gedaan. Ik merk ook dat via de kindjes zo ook de ouders nieuwe dingen leren kennen en inspiratie vinden.
En het is ook absoluut niet moeilijk om vleesloos te koken voor kindjes. Het bewijs heb ik vanmiddag alweer geleverd door een recept uit het boekje "wat eten we vandaag?" van Kind en Gezin te plukken en klaar te maken. (overigens: dat is een mooi boekje met veel recepten, voor 6 euro te koop bij standaard boekhandel, aanrader voor mama's en papa's!)

Ik maakte linzenkroketjes. Hiervoor had ik nodig:
125gr donkere linzen, 1 ui, 100gr gemalen kaas, 2eieren, laurier, salie, basilicum, peper, paneermeel, olie.

Werkwijze:
Linzen samen met laurierblaadje en salie in driemaal hun volume aan water koken, daarna laurier verwijderen en linzen pletten of mixen. Gesnipperde uien, balilicum, peper kaas en ei doorroeren en goed mengen. Paneermeel toevoegen tot je een samenhangend mengsel krijgt. Daar 4 grote of 8 kleine schijven van vormen en bakken in de pan.

**Paneermeel maak ik zelf door brood te laten drogen en daarna fijn te malen


Niet moeilijk dus en heel lekker. Dat vonden ook de kindjes.
Ik gaf er worteltjes met quinoa bij met een likje honing erop en dat paste er perfect bij. Ik vond het zelf ook heel erg geslaagd. Het deed me een klein beetje denken aan 'fricandelleballekes' die ik vroeger graag at; maar deze keer dus zonder vlees. Mjammie!

Helaas helaas, ik leende mijn fototoestel uit aan mijn zusje en heb er dus geen foto's van. Maar geloof mij vrij: het was de moeite!



Aanvulling: het is intussen al avond en bij het avondeten (boterhammen) hebben we de linzenkroketjes die over waren koud opgegeten: zo mogelijk nog lekkerder dan warm. Ook het ventje is er zot van, en dat voor geen moeite en geen geld. Waw!

1 opmerking: