vrijdag 30 oktober 2009

lunchbox


Het is niet altijd makkelijk een gezonde lunchtrommel mee te geven met de kindjes die dan ook nog eens volledig leeg terugkeert.
Mauro zou het liefst alle dagen een boterham met kaas en een boterham met confituur of choco meenemen, maar dat moet op den duur toch saai zijn?
Dus probeerde ik al enkele keren notenpasta mee te geven op zijn brood, maar Mauro is een beetje tegen verandering denk ik, want de boterhammen met noten keerden steeds onaangeroerd weer (zelfs niet van geproefd dus)
Tot ik besloot van hem af te leiden door de vorm van zijn brood. Af en toe geef ik hem brood mee in de vorm van vlinders, of olifanten of mannekes, hierdoor is hij afgeleid en let hij niet eens meer op het beleg.
Om vormenbookes te maken gebruik ik vormpjes om koekjes te maken.
Heel economisch is dat niet, hoor ik je nu denken, al dat broodafval... Wel: als je van die broodresten broodpudding maakt is er niets aan de hand, toch?



Recept voor vegetarische broodpudding:

300gr oudbakken brood, in stukjes
500ml soyamelk
50 gr hazelnootpoeder
25gr-50gr vanillepuddingpoeder
100gr ongeraffineerde rietsuiker of stroop
een handje rozijnen
een appeltje in kleine stukjes gesneden
1 tl bakpoeder
1tl speculaaskruiden

Melk opwarmen en de broodstukjes erin weken. Als ze zacht zijn, goed roeren of mixen, zoals je wil.
Nadien alle andere ingredienten toevoegen en de massa een uur in een over op 150 a 175 graden bakken, in een ingevette bakvorm.

Samen met een stukje fruit is dit nog eens een gezond en verantwoord tussendoortje voor de kindjes om mee te doen naar school.... of bij de thee natuurlijk.

Mensen die regelmatig boodschappen doen in een biowinkel hebben vast wel een spaarkaart gekregen voor een mooie bio-brooddoos (zie bovenste foto) dus dat is ook weer mooi meegenomen.
Meer info en tips over origineel vegetarisch broodbeleg kan je vinden in de brochure veggie lunchbox. Je kan deze aanvragen bij Eva, of gewoon hier bekijken. Smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Toch fantastisch hé zo'n moeder zoals jij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou ik de foto (eventueel met link) op mijn site mogen plaatsen? Vind het zo stimulerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. uiteraard Mama Monique, geen probleem!
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen