donderdag 22 oktober 2009

Peuterpasta


Zo rond 14 a 16 maanden beginnen kindjes zelfstandig te kunnen eten.
Oefening baart niet alleen kunst, maar ook veel geklieder. Toch vind ik het heel belangrijk, omwille van de oog-hand motoriek, het zelfvertrouwen en de groei van het kind, om ze zoveel mogelijk zelf te laten eten en ze te stimuleren. De peuterpasta die ik maak is hiervoor ideaal.

Ik neem 2 of drie soorten groenten, bijvoorbeeld tomaat, wortel en courgette, en stoom die waarna ik ze fijn maak.
Daarnaast bak ik een bakje seitangehakt met een heel klein ajuintje in fijne snippertjes. Daarna voeg ik die twee zaken samen en heb ik een simpel en toch zeer voedzaam sausje.
De pasta die ik gebruik voor peuters is radiatori of spirelli, deze zijn ideaal voor deze leeftijd omdat de dikke saus die ik hierboven beschreef perfect blijft plakken tussen de pastaspiraaltjes, zeker als je de pasta na het afgieten nog even laat uitdampen alvorens er de saus op te doen.
Zo kunnen kindjes met hun vorkje (of in de praktijk; met de handjes) de stukjes pasta pakken en hebben ze meteen ook de groenten mee binnen, wat bij gewone pastasaus soms niet het geval is. Goed de pasta en de saus ondereen doen is dus de boodschap, zodat de saus goed aan de pasta kleeft.

De saus op de pasta hoeft overigens helemaal niet op die van echte bolognesesaus te lijken, je kan dat ook maken bv met venkel en paprika of broccoli en pompoen, afhankelijk wat het seizoensaanbod is.
Kruiden is niet nodig als je verse groenten gebruikt, maar het kan wel lekker zijn als je verse kruiden in huis hebt natuurlijk.

1 opmerking:

  1. bedankt voor dit receptidee, een geweldig succes hier =)
    mijn koppig 12maandertje wil namelijk helemaal alleen eten en dat lukt perfect met deze pasta.
    ik maakte het met wortel, zomerpompoen en basilicum. lekker!

    BeantwoordenVerwijderen