dinsdag 20 oktober 2009

Rode Biet/ Appel



Zo hier een klein receptje voor een lekker hapje voor baby's vanaf 4 a 6 maand, de eerste papjes dus...
Dit is een extraatje, geen (moeder)melkvervangende maaltijd.

Men neme een Rode Biet, men neme een Hele Dikke Stoofappel (of 2 kleinere exemplaren)

Los van elkaar maak je van de appel appelmoes en stoof je de biet gaar (in een beetje water, tot hij zacht genoeg is om vlot te prikken. De 'schil' komt er makkelijk af na het garen onder de koudwaterkraan, dus die mag in eerste instantie mee de pot in, enkel het staartje en de lofaanzet verwijder je))

Dit samen fijnpureren en klaar, de kleine kan aan tafel! U zal ook merken dat de portie wat groot uitgevallen is voor een kind van 4 maanden, maar wat u vers maakt kan u nog wel even in de diepvries bewaren, zo heb je de volgende keer (thuis of op uitstap) nog minder werk!

Voor grotere fijnproevers is dit trouwens ook heel erg lekker, maar dan mag er wel een beetje rietsuiker bij (volgens mijn smaakpapillen althans, maar ik ben eigenlijk wel een beetje een zoetekauw, dus wie weet smaakt het je zonder de suiker ook wel)

ps: na het eten van rode biet niet schrikken als de luier een beetje rozig uitslaat! De biet kan de urine wat kleuren, dit is heel normaal en uiteraard niet schadelijk.

2 opmerkingen:

  1. Dat de urine en stoelgang een beetje rood kan kleuren dat mocht ik enkele jaren terug ondervinden bij een kleuter die toen in mijn klas zat.
    Bij het toiletbezoek maakte hij stoelgang toen ik zijn poepje schoonmaakte en in de pot keek kreeg ik het op slag warm en koud tegelijk! Het toiletwater kleurde rood, ik meteen de kinderverzorgster erbij geroepen, ook zij wist niet wat het was.
    Toen ik op de middag mijn verhaal deed aan de mama toen merkte ze op dat hij rode biet had gegeten.
    Een pak van mijn hart, vanallerlei senarios waren als door mijn hoofd geflitst.

    Ik start in januari zelf als onthaalmoeke dus alle lekkers die op je blog verschijnen gaan hier zeker nog de revue passeren!

    BeantwoordenVerwijderen