maandag 9 november 2009

lasagne met spinazie en hazelnoot

Deze lasagna maakte ik gisteren en is voor herhaling vatbaar. Inspiratie kwam van "Het groot vegetarisch kookboek", een kookboek dat ik ooit eens bij 'De Sleghte" kocht en waar ik nog geen minuut spijt van heb gehad, want het staat vol met heel lekkere en meestal makkelijke recepten.

Een foto van onze lekkere lasagna heb ik niet (het was op voor ik er erg in had) maar het recept kan ik je wel meegeven.

nodig:
voorgekookte lasagnebladen
350ml (soya)melk
peper en zout
nootmuskaat
2 teentjes knoflook
100 ml groentebouillon
125gr hazelnoten, fijngehakt
700 gr verse spinazie of onbewerkte uit de diepvries
2 dozen gepelde tomaten (of vers natuurlijk)
1 grote ui
een verse basillicumplant

zo doen we het:
Knoflook heel fijn maken en ui in stukjes doen, dit samen even laten sudderen in de bouillon in een hete pan.
Even later de spinazie (reeds geblancheerd en uitgelekt) erbij doen en als het kookvuur uitstaat ook de helft van de basillicum, in snippers.

De tomaten gewoon in stukjes doen en kruiden met peper en zout

In een ovenschotel wat olijfolie doen, daarna lasagnabladen en afwisselend een laag van de tomaten en een laag van de spinazie. Bovenop komen dan de rest van de basilicumblaadjes en daarboven een bechamelsausje (olie of boter laten smelten in de pan, daar dan wat bloem bijdoen tot het een deegje is en daar dan de -soya-melk bijdoen en roeren tot er geen klonters meer zijn, kruiden met peper en zout en nootmuskaat)
Op elke laag groenten kan je wat kruiden doen, peper en zout bijvoorbeeld, maar ik vind hiervoor de italiaanse mix van de colruyt ideaal.

Ik deed in de bechamel nog een klein beetje kaas maar dat moet niet per se. De bechamel kan ook worden vervangen door een zachte roomkaas, zo wordt het voorgesteld in het boek.
Helemaal bovenop deed ik nog een mengsel van gemalen amandelen en gemalen hazelnoot.

Deze hoeveelheid was voldoende voor een schotel van 30 op 17 cm en we hebben er van gegeten met 4 volwassenen en 3 kindjes (12m, 18m en 3,5j)
Iedereen vond het superlekker en alles was op, samen met het vers gebakken kruidenbrood. (= brood met provencaalse kruiden en olijfolie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten