vrijdag 27 november 2009

minimuffins

de minimuffins


Gisteren kocht ik bij aveve een bakblik voor minimuffins én een boekje "500 cakejes".
Daaruit ging ik vandaag iets bakken en bij het doorbladerenvan het boek moest ik echt watertanden, maar tegelijk ook fronsen: heel wat recepten zijn voor 1 1/2 dozijn gebakjes. Wat een beetje raar is, want een standaard muffinbakblik heeft 12 gaatjes. Soit, ik zou dan maar 12 grote muffins bakken en de rest van mijn deeg gebruiken om mini's te maken.

Best idea ever, echt!

Ten eerste zijn die minimuffins zooooo handig voor kindjes, die zo een grote muffin toch meestal niet opkrijgen, of ze niet goed in de mond kunnen steken. Ze zijn ook een superschattig alternatief voor een koekje bij de koffie of thee. Het staat wat sjieker en het is gewoon erg lekker. En schattig! Of had ik dat al gezegd?

Ik moet zeggen dat de 12 kleintjes in een mum van tijd uitverkocht waren, aan kindjes en onthaalkindjes (en mijneigen)

De grap is eigenlijk ook wel dat ik zelf niet megaveel gebakjes eet. Zo een zoetekauw ben ik niet, maar ik bak wel ontzettend graag. Weer een probleem dat opgelost is, met die mini's zit ik niet met te veel overschot. Niet dat dat hier doorgaans een probleem is want de huisgenoten weten er wel weg mee...

Het is ook een handige manier om een recept uit te proberen... je hoeft maar 1/4 tot 1/3 van gelijk welk recept voor 12 muffins te nemen en je kan zonder grote hoeveelheden ingrediënten te moeten gebruiken proeven van vanalles en nog wat of gewoon je eigen recepten ontwikkelen, en dan is het minder 'zonde' als het toch niet meevalt.

En binnenkort ga ik ook wat experimenteren met de kleintjes om op die manier hartige aperitiefhapjes te maken (ook hiervoor gaf bovenstaand boek inspiratie) daar hoor je nog van...

Die van vandaag dus, dat waren bananen en honingcakejes en dat ging alsvolgt:

nodig:

4 fijngeprakte bananen
150gr suiker
80gr honing
4 el gesmolten margarine
230gr zelfrijzend bakmeel
1 tl bakpoeder
snufje zout
150 gr gehakte walnoten (in het recept staat grofgehakt, maar ik doe het vrij fijn omdat de kinderen dat meer apprecieren)

werkwijze:
*over voorverwarmen op 175 graden
* bananen, suiker, honing en margarine kloppen met een handmixer, daarna geleidelijk meel, bakpoeder, zout en op het laatste walnoten toevoegen
*20 minuten bakken op 175 graden.

Opmerkingen:
* ik gebruikte iets minder suiker dan in het recept uit het boek, maar dat mocht zelfs nog wat minder zijn. Ik denk dat veel afhangt van de rijpheid van de bananen, daar kan toch serieus wat verschil opzitten
* gebruik ahornsiroop ipv honing en je hebt een volledig plantaardig gebakje
* je kan ze bewaren in de diepvries, 3 maanden.
Als ik dingen invries zet ik niet de aanmaakdatum op het etiket, maar de 'vervaldatum' handig in gebruik en vermits verschillende voedingswaren een verschillende tijd maximaal in de vrieskist mogen, bespaart je dat wel wat denkwerk. Het valt ook meer op als het tijd word om iets op te maken en zo moet je misschien ook minder gaan weggooien.


de normale muffins

2 opmerkingen:

  1. Heul goed idee!! Soep idem; volgens mij komt die van de reform/bio-shop?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. idd, de lima-soep komt van de natuurvoedingswinkel :-)

    BeantwoordenVerwijderen