woensdag 28 juli 2010

Pesto in vijf minuutjes

Van een tiental lange stengels basilicum uit de tuin of het biopakket (of als je het in de supermarkt koopt: een ganse pot) pluk ik alle blaadjes, daar doe ik 15 pistachenootjes bij, 5 amazonenoten en een 10tal pecanoten. Daar doe ik nog 1 teentje knoflook bij, wat peper en wat zout en ongeveer 130ml goede olijfolie.
Daar zet ik dan mijn mixer in. Dat is zaaaaalig lekker. Vooral op een puntje geroosterd brood met wat tomaatjes en een olijfje of op sesamcrackertjes of bij pasta uiteraard, of op pizza... de mogelijkheden zijn eindeloos.
Zo merk je vanzelf dat er zelfs geen kaas in pesto moet om erg lekker te zijn.
Laat mij u wel volgende tips meegeven:
*gebruik enkel biobasilicum
*voeg de olie niet in een keer toe maar check af en toe de consistentie. De ene keer heb je wat meer nodig dan de andere.
* eigenlijk moet je dit om echt goed te zijn in een vijzel klaarmaken maar dat heb ik niet. Probeer het gerust eens uit en laat het mij weten.
* dit is één van mijn truukjes om mijn kindjes noten te laten eten. Aangezien wij geen vis eten is het belangrijk dat ze af en toe noten en notenolie binnenkrijgen en op deze manier is dat geen enkel probleem.
* een restje kan je makkelijk bewaren in een glazen bokaaltje met schroefdeksel. Duw de pesto goed op de bodem en zet een dun laagje olijfolie op de pesto. Bewaren in de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten