donderdag 9 september 2010

Couscous met boterboontjes

Dit makkelijke en snelle recept kan probleemloos in de categorie 'donderdag veggiedag', 'wat zit er in mijn groentenpakket' en 'snel en smakelijk'

Nodig:
1ui
1 grote portie boterboontjes *
10 kerstomaatjes*
een beetje peterselie*
een bakje gekruide tofureepjes/quornreepjes
1cup couscous
2 cups water
een beetje alpro bakken en braden
een beetje olijfolie
1 kl groenten of kruidenbouillonpoeder
peper en zout
1 el sesamzaadjes.

optioneel: 1 el geraspte kaas


We maken de boontjes schoon, stoven een fijngesnipperd uitje aan en doen er de bonen bij. Classic. (Heb je gewoon bonen over van gisteren, een restje gelijk we zeggen? Schitterend, dan ben je al bijna klaar)
Intussen zetten we de couscous samen met het water, bouillonpoeder en een beetje alproboter op een zacht vuur. Ergens halverwege eens omroeren.
Na een kwartiertje zie je dat de couscous en het water 1 geworden zijn. En intussen zijn waarschijnlijk ook uw bonen gaar.
De sesamzaadjes gaan onder de couscous. Deksel weer op de pan en even laten staan.

Grotere pan nemen, in olijfolie de quorn/tofustukjes opbakken en daarbij enkele minuten later de boontjes doen, en de kerstomaten die je doormidden hebt gesneden. Kruiden met peper en zout.

Dan gewoon de couscous opscheppen, de inhoud van de pan erover, afwerken met wat peterselie en smullen maar.

De ingrediƫnten met een * zaten deze week in mijn groentenpakket, de rest is allemaal bio aangekocht, op de quorn/tofu na (maar ook van die reepjes kan je in bioversie kopen uiteraard)

Waarvoor dient de kaas dan? Wel, als onthaalmoeder is couscous een moeilijk voedingsmiddel om de kleintjes zelf te laten eten. Een beetje kaas onder de couscous is mijn truucje om het geheel iets minder korrelig te maken zodat de kleintjes properder kunnen eten. Dat hoeft echt niet zoveel te zijn. En ik vind het ook gewoon lekker, ook al probeer ik mijn zuivelgebruik minimaal te houden.
Als er wat kaas onder de couscous is, kan je -als er over is- hierna ook balletjes rollen van de rest en opbakken, zo op de pan of in tempuradeeg. Maar dat heb je niet van mij want dat is veel te lekker en de kans op verslaving te groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten