woensdag 27 oktober 2010

Wat doe ik met mijn biopakket? - Andijvie

Ik ben niet zo zot van andijvie, zeker al niet rauw. Je zal het met mij eens zijn dat het een schande is dat die groente hier al een paar keer van ons biopakketbakje naar de compost is verhuisd. Dat is niet de bedoeling!
Vandaar dus een simpel en lekker receptje met (krul)andijvie.

Nodig:
een krop andijvie, het onderste eraf gedaan en de bladen in stukjes van +/- 5cm (gespoeld)
een sjalotje
een teentje look
een eetlepel provencaalse kruiden
een halve theelepel herbamare (dat is kruidenzout van A.Vogel, je kan ook gewoon peper en zout nemen)
een pakje alpro tofureepjes lichtgekruid
alpro soja bakken en braden
een pakje sojaroom
een half handje pistachenoten, grof gehakt.

-> verhit de pan, doe een flinke neep B&B in de pan. Stoof sjalotje glazig, pers de look erboven uit. Voeg dan de andijvie toe en roer tot ze is geslonken. Dan gaan de tofureepjes erbij en de kruiden en op het laatste een brikje sojaroom en de stukjes noten. Voila, klaar. Simple come bonjour.

Dit serveerde ik mijn kroost samen met een slaatje van winterpostelein, veldsla, geraspte wortel, geraspte rode biet, rozijntjes en geraspte appel en met een mengeling van 3 soorten rijst en tarwe (gekookt in water met een bouillonblokje maar verder niets)


Dit was heerlijk lekker deze middag... en zo kwamen weer een heel aantal verschillende soorten vitaminen en mineralen aan bod in een maaltijd. Want vergeet niet: ons lichaam is een ecosysteem op zijneigen (dat uiteraard niet losstaat van het grotere geheel) en is ook gebaat bij een zo groot mogelijke biodiversiteit ;-)


Ennnn.... wie mijn tip van de klimaatbeurs heeft opgevolgd merkt ook op dat een aantal dingen van die ingredienten in zijn/haar goodiebag zaten. Wie voor zo een goodiebag nog een herkansing wil kan zich nog inschrijven voor de brunch van de ouderwerking in Aalst (14 november 2010 van 11 tot 13u30) er zijn nog enkele plaatsjes vrij. Info en inschrijvingen via ouders@vegetarisme.be

1 opmerking: