zondag 13 februari 2011

Soyabrokken

Ik geef toe: het klinkt helemaal niet verleidelijk en lekker. Een tijdje geleden had ik in de komkommertijd in Gent een soort van curryschotel met soyabrokken erin en ik vond dat eigenlijk wel smakelijk. Die brokjes geven een veggie gerecht toch dat extra tikje textuur en bite, wat je ook wel kan hebben bij seitan of bij quorn.
Die brokken was ik echter nog niet tegengekomen in de winkel en ik had er dus zelf nog niets mee gedaan.
Tot... ik daar eens naar vroeg bij een vriendin en zij bracht voor mij een zak mee uit de chinese supermarkt.
Aangezien ik planmatig echt een ramp ben tegenwoordig, zat ik vandaag in het geval van: "help, tis zondag en ik heb niet al te veel in huis, wat zal ik eens maken". Je raadt het al, ik zou dit stuk niet schrijven als ik niet naar de sojabrokken had gegrepen.

Ik heb het voor het begin heel simpel gehouden: ik heb de brokjes een kwartier gekookt in licht gezouten water (en mijn ergste vrees werd waar: ik vond echt niet dat dat erg smakelijk begon te ruiken) en daarna afgegoten en 'gemarineerd' in tofukruiden, mexicaanse kruiden en wat olijfolie, een uurtje laten staan en dan gebakken op de pan.
Opgediend met gebakken rijst (met groentjes, look, paprika en komijn) was dit zelfs verrassend lekker.

De brokken kostten 2,70 euro van 400 gram waarvan ik -ruw geschat- 1/10 heb gebruikt voor ons vieren (ervan uitgaande dat de kinderen niet te veel gingen eten is dat wel -- en terecht)
Dat wil dus zeggen ongeveer 30 cent voor onze 'vleesvervanger' in deze maaltijd! Leg daar maar eens de prijs van een bakje Quorn of Alpro naast.

Het proberen waard dus, want.... sojabrokken...rocken! :-)
* Mensen die zelf lekkere recepten hebben met die brokken, of suggesties... laat maar komen!

9 opmerkingen:

  1. Ik ben geen fan van sojabrokken, maar dat komt met name omdat ik het juiste recept nog niet ben tegengekomen.... Ga snel die van jou proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij hebben ze laats gebruikt in de Bami en vonden het alle 4 lekker. Hadden ze net zoals jij al schrijft ook gemarineerd en toen klein gesneden en even opgebakken als poulet. Was voor ons voor herhaling vatbaar.Ook wij beginnen net met het gebruiken van sojabrokken dus meer recepten is ook hier welkom. Gr. Cisca, Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o ja,
    en bij Terrasana in Antwerpen heb ik die al zien liggen!
    Ik ga ze dan toch ook maar weer eens kopen !
    Groetjes!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik adviseer je heel voorzichtig met geisoleerde soya eiwit om te gaan. Net zoals bijna alles wat geraffineerd is, is geisoleerde soya eiwit niet gezond tenzij je het met mate gebruikt (dus zeker niet elke dag!).
    http://www.myvegancookbook.com/blog/?p=117

    Tofu en tempeh zijn dus een betere keus, en ook nog eens vrij goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn sojabrokken precies? Ik ken ze niet. Uit de reactie hierboven begrijp ik een soort geconcentreerd soja eiwit? zijn ze hard, zacht, wat moet ik me er precies bij voorstellen qua smaak?
    Ik zal eens kijken of ik ze ergens kan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Karien, kijk hier eens
    http://www.soyfoods.com/soyfoodsdescriptions/TexturedSoyProtein.html
    in het Engels TVP of TSP volgens mij....
    Veel groetjes en ik hoop dat je af en toe wat kan rusten????
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thanks Maman Verte. Ik ken het wel degelijk kwam ik achter. Ze hebben het hier bij de supermarkt zelfs. Ik gebruik het als vervanger voor gehakt, in een pastasaus bijvoorbeeld. Je hoefde deze versie niet te koken, even weke in kokend water en je kon ze zo gebruiken. Ze hadden een redelijk sterke smaak, dus het moest wel in een smaakvolle saus.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. voor de dochter gemaakt en goedgekeurd door het hele gezin:
    ebly met worteltjes, prei en sojabrokjes, peterselie erbij en afkruiden met gemalen koriander
    simpel en lekker
    *sojabrokjes 25min geweekt in gebrande ui bouillon (uien lekker bruin bakken, water erbij en laten inkoken + zeven)
    smakelijk
    groet
    Jill

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mijn weten zijn sojabrokken een soort restproduct bij het maken van sojamelk (allé, dat is wat ik altijd hoor vertellen).
    Ik gebruik ze meestal als vleesvervanger in 'klassieke' veggie spaghettisaus. Ook in witte saus of currysaus zijn ze héérlijk!
    Ik week ze een kwartiertje voor (in lauw-warm water met een scheut sojasaus) en laat ze dan ook nog wel ongeveer 10 minuutjes mee koken, zodat ze ook vanbinnen helemaal zacht zijn. Vooral bij de tomatensaus is het het lekkerste als je ze er al heel snel (samen met de groentjes) bij doet, zodat ze alle smaken kunnen opnemen.
    Wij kopen ze met de JNM in grote hoeveelheden aan voor op de kampen. Meestal, als er overschot is, koop ik de mijne daar over.

    BeantwoordenVerwijderen