woensdag 6 april 2016

Cantina Mexicana



Zondag vertrokken mijn twee kinderen op kamp, als 'afscheidsfeestje' aten we mexicaans. Wat wij daaronder verstaan zal een échte mexicaan misschien niet (h)erkennen als zijn nationale keuken, maar we begrijpen elkaar.

Mijn kinderen zijn er dol op als ze chips als middageten krijgen, hoe zou je zelf zijn? De truc is om ze niet onbeperkt chips te geven en ze verschillende groenten voor te schotelen, zodat ze zeker hun vitaminen binnen hebben. Bij mijn gezin werkt dit truucje al een paar jaar heel goed.

Als wij 'van mecicaans doen' voorzie ik voor 4 personen:

- 1 zak totilla-chips naturel (die ik even in de oven zet vlak voor ik ze opdien, om de chips warm en extra lekker te maken)
- rauwe groenten zoals worteltjes, komkommer, (kers)tomaat, sla of wat er ook maar in de buurt is.
- guacamole die ik vers maak met 2 avocado's, een teentje look, zout, tikje komijn, tikje peper, een tikje gemalen korianderzaad of wat verse koriander en optioneel een klein scheutje soya-room.  Ik maak met deze ingrediënten een smeuïge saus in de hakmolen van de mixer.
- een soort van rode bonen-saus met maïs. Hiervoor neem ik een groot blik bonen en een klein blik maïs (vertrekken van droge bonen, weken en koken kan uiteraard ook!) en een klein beetje tomatenpuree of pasata. Ik kruid dit goed met een beetje chili, paprika, zout, een klein beetje agavesiroop, wat komijn en een koffielepeltje rauwe cacao-poeder. De kruiding hangt wat af van je smaak.  Je kan ook gewoon chili-sin-carne maken volgens dit recept. Ik maak het persoonlijk zonder paprika omdat Mauro, mijn oudste zoon, geen paprika verteert. Maar als je geen probleem hebt met paprika, is deze groente een zalig lekkere toevoeging.

Doe je het liever niet met chips, dan kan je al deze ingrediënten ook in een wrap rollen. Ikzelf hou het liefst helemaal plantaardig maar mijn lief vind het pas 'af' als er ook een beetje zure room bij is, ook heel lekker.

Tip: in de biowinkel verkopen ze ook tortillachips met blauwe maïs en linzen. Ik vind die heel lekker en zo krijg je nog wat meer kleur op je bord. Ook lekker als snack natuurlijk. Ik bedoel deze: 





Smakelijk!

1 opmerking: